Du bliver stalket online af dine nye sko
Kender du den følelse af, at et par sko du har kigget på i en webshop for et par dage siden bliver ved med at følge efter dig?
Det er ikke dig, der er paranoid – det er ganske reelt og et trick, de dygtigste online markedsførings-mennesker kalder for ’remarketing’. Remarketing er et af de mest populære emner på Danmarks største uddannelse inden for online markedsføring, og det er der en god grund til:
Remarketing går ud på, at du får annoncer for produkter og ydelser, du allerede én gang har udvist interesse for. Tanken er, at du som forbruger er tættere på at købe produktet, når du allerede har kigget på det en gang, end hvis du ikke kender til det.
Du risikerer især at blive udsat for remarketing – eller produktstalking – på især to platforme: Facebook og alle de websites, der viser reklamer for Google. Facebook kender du og Googles annoncepartnere skal du ikke undervurdere, da det er mange af verdens største websites, herunder en række danske medier.
Teknisk set fungerer sporingen ved hjælp af en cookie, der bliver lagt på din computer, når du har kigget på et givent produkt. På Facebook kan det ydermere kobles op med din profil, således du også får annoncer på din mobil, selvom du faktisk har kigget på din stationære computer.
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.